ECONOMY.bg

Мениджмънт, HumanCapital, Избрано
5655 прочитания

Какво е да си HR във време на пандемия: Емилия Малинова, GlobalFoundries

HR специалисти от водещи компании в България разказват пред Economy.bg за предизвикателствата в новите условия на работа
24 септември 2021, 13:36

Емилия Малинова е Sr. Specialist Talent Acquisition в GlobalFoundries от 2020 насам. Отговаря за подбора на персонала в компанията за България, участва в кариерни събития, представяйки компанията, както и работи тясно с различните мениджъри на екипи в GlobalFoundries България. Преди това е работила като Recruitment Consultant за Adecco Bulgaria в продължение на 2 години и половина. Завършила е бакалавър „Бизнес икономика“ в Университета за национално и световно стопанство и магистратура „Маркетинг“ в същото учебно заведение

2020 и 2021 бяха различни! Изискваха адаптивност и бързи решения, а ролята на HR-а беше ключова. Специалистите по човешки ресурси трябваше да дават адекватни отговори в непредвидима среда, да вземат своевременни решения, с които да опазят здравето на служителите си, но и да осигурят непрекъснатост на бизнес процесите. Да реорганизират режима на работа, да ангажират, мотивират и привличат хора в онлайн среда, но и да поддържат връзката с тях жива... И всичко това в бързопроменящи се и екстремни условия, за които никой не беше подготвен.

Какво е да си HR във време на пандемия попитахме HR професионалисти във водещи компании от различни сектори в страната. Емилия Малинова, Sr. Specialist Talent Acquisition в GlobalFoundries, разказва пред Economy.bg за предизвикателствата в новите условия на работа.

Кои бяха най-големите предизвикателства, с които се сблъскахте през изминалата година и как се справихте с тях?
2020 определено беше различна година и на глобално ниво хората се сблъскаха с много  трудности и новости. Както на повечето места, така и в GlobalFoundries, когато настъпи  пандемията и беше обявено извънредно положение, всички служители на компанията  започнаха да работят от вкъщи до второ нареждане. Очакването беше това да продължи около 2-3 месеца, но едва през юли 2021 имахме възможността да се завърнем в офиса на 50% капацитет (пожелателно).

Това беше ново за всички и определено трябваше адаптация. Типът дейност на компанията позволява да се работи и дистанционно, но изолацията се отрази на повечето служители, особено в началото, защото беше трудно да се организира самият процес на работа както на индивидуално, така и на екипно ниво.

Име: GlobalFoundries
Сфера на дейност: Микроелектроника
В България е от: 2019
Брой служители глобално: около 15 000
Брой служители в България: около 220
Офиси в България: София, ул. „Лъчезар Станчев” 3, Litex Tower
Основни продукти/марки: GlobalFoundries е един от водещите производители на интегрални схеми в света с фабрики в САЩ, Германия и Сингапур
Клиенти: Мобилни и преносими устройства, автомобилна електроника, аерокосмическа индустрия, продукти за сигурност при разплащане, индустриална електроника, потребителска електроника
Пазари: навсякъде по света

Globalfoundries започна да се разширява в България от началото на 2020 и имахме много отворени позиции в различните екипи във фирмата. Поради новосъздалата се ситуация всички служители на компанията работехме от вкъщи и съответно всички интервюта се провеждаха онлайн под формата на видео разговори. Определено беше по-трудно както за мен, като Talent Acquisition Specialist, така и за колегите мениджъри, защото е по-лесно да прецениш представянето на даден човек, ако стои лице в лице срещу теб, отколкото ако го гледаш пред компютъра. Друга трудност се появи от факта, че новите служители започваха дистанционно, обучението им беше онлайн, запознаването им с мениджърите и екипите им също беше онлайн. Определено те бяха хората, които срещнаха най-голяма трудност, докато се адаптират, защото все пак започваха работа в нова за тях компания, без да познават нито хората там, нито процесите. За щастие, успяхме да се справим с това предизвикателство и миналата, а и тази година се назначиха сериозен брой служители въпреки пандемията.

Друго предизвикателство беше да се запази мотивацията на служителите за работа в условия на пълна изолация. Това се случи с доста по-чести срещи на екипно ниво, със създаване на обща ангажираност, включително имахме и срещи всяка седмица, в определени дни, чиято цел беше да се провери дали всички хора са добре здравословно, както и дали не срещат някакви технически неизправности, които биха им попречили на работата.

Накрая, но не и на последно място, бизнес пътуванията бяха преустановени, което за нас, като международна компания, също затрудни доста някои от процесите и обученията. Отново всичко се случваше онлайн, а в редките ситуации (като например участие в кариерни събития на живо), когато се изискваха пътувания, бяха необходими специални одобрения, които отнемаха допълнително време за подготовка.

Кои от въведените от компанията мерки дават най-добри резултати?
Възможността за работа от вкъщи позволява наемането на хора от други градове, без да се налага те да се релокират в София до момента, в който не се завърнем изцяло към офиса. 

Това улеснява донякъде подбора. Друго нещо, което води до добри резултати, са честите срещи между колегите, макар и онлайн, близката и постоянна комуникация със сигурност е плюс.

Друго предимство е гъвкавото работно време, което съществуваше и преди пандемията. Това определено много се цени от служителите, тъй като има студенти, които съчетават работата с образованието, има хора със семейства, които имат нужда да прекарват време с тях. Като цяло, поради една или друга причина повечето хора харесват възможността да имат гъвкавост, сами да организират работните си задачи, когато това е възможно. Доверието, че ще се справят много се цени от тях. Ако на някого му се наложи, да речем да си вземе по-голяма обедна почивка или да започне работа по-късно, не би било проблем. Но в същото време, ако след седмица този човек трябва да остане до по-късно, той респективно също го прави.

Кои нови практики ще запазите и след ковид пандемията?
Хибридният модел на работа - от вкъщи и от офиса определено е предпочитан от повечето хора. Нашата идея е служителите да имат право да ползват да речем един или два дни home office в седмицата и след пандемията. Това би дало възможността за социални контакти, когато са в офиса, както и за повече лично време и в известен смисъл удобство, когато работят от вкъщи. Друго нещо, което със сигурност ще се запази, ще е гъвкавостта на работното време, както и регулярните срещи (било то на живо, или онлайн) между екипите.

Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на GLOBALFOUNDRIES Bulgaria EAD в JOBS.bg тук

Какво е да си HR във време на пандемия разказват още:

Мария Савева, HR мениджър в Тавекс България
Борислава Дякова, HR, Legal директор на Модис
Елена Радева, Майя Пейчева-Такева, Иванина Матева, HPE
Екатерина Димова, мениджър „Човешки ресурси“ в Тинкин
Диана Филипова, Ивелина Петрова и Мария Рангелова, Coherent Solutions
Милка Рачева, директор „Човешки ресурси“ в Адастра България
Борислава Георгиева, HR мениджър на DHL ESS
Северина Мицова, HR специалист в AtScale
Ваня Георгиева, HR мениджър на Astea Solutions
Миглена Узунова-Цекова, старши директор „Човешки ресурси“, А1 България
Благослава Данаилова, Recruitment Business Partner в Endava
Кремена Лефтерова, HR бизнес партньор в Mars

Абонирайте се за седмичния бюлетин на Economy.bg