ECONOMY.bg

Бизнес, Избрано
3597 прочитания

Smart Organic вдига още един завод у нас и продължава да разраства екипа си

Българският производител на биохрани обмисля и нови придобивания – Яни Драгов, изпълнителен директор на компанията, пред Economy.bg
02 февруари 2022, 16:29

В края на миналата година най-големият производител и дистрибутор на биохрани в България Smart Organic набра почти 6 млн. лв. от програмата beamUp lab, която прави IPO на пазара за растеж на малки и средни компании beam на БФБ. С набраните средства компанията планира да продължи да се разраства, като построи нова складово-производствена сграда в базата в „Княжево“ и да стартира изграждането на още един собствен завод, съобщи за Economy.bg Яни Драгов, изпълнителен директор на Smart Organic. Преди дни компанията придоби нидерландски дистрибутор, като предстои и придобиването на германски конкурент. Драгов не изключва възможността и за още придобивания през 2022. В момента Smart Organic има над 280 служители, като постоянно разраства екипа си.

За плановете на Smart Organic за 2022 разговаряхме с Яни Драгов, изпълнителен директор на компанията.

Г-н Драгов, спечелихте преди дни Наградата на Германската икономика. За какви постижения бяхте отличени?
Бяхме наградени от Германо-Българската индустриално-търговска камара в категория „Малък или среден бизнес“. Отличени сме, тъй като Германия е най-важният пазар за нас с най-голям дял от износа ни. Ние постоянно разширяваме присъствието си на този пазар, както и партньорствата си с немски компании.

Каква беше 2021 за Smart Organic?
2021 беше много успешна за нас, завършихме годината с близо 30% ръст. Продажбите ни се увеличават както в България, така и чужбина.

Успешно набрахте почти 6 млн. лв. от БФБ в края на миналата година. За какво ще използвате набраните средства?
Ще използваме набраните средства за разрастване на производствения си капацитет.
В момента строим нова складово-производствена сграда в нашата база в Княжево. Тази година очакваме да стартираме изграждането и на още един собствен завод. Това ще ни позволи да продължим разрастването си.
Планираме много нови продукти, с които да засилим позициите си на ключовите си пазари.

Преди дни придобихте нидерландска компания. Имахте планове за придобиване и на германска компания конкурент. Трудно ли се реализират подобен тип сделки в условия на пандемия?
Прогнозите се правят малко по-трудно и преценката е по-детайлна и внимателна и за двете страни, но възможности за подобни сделки продължава да има и по време на пандемия, и то добри.

Не е често явление български компании да купуват германски или нидерландски фирми. Как успяхте Вие, и то в условия на криза, когато повечето компании се опитват да съкращават разходи?
И ние залагаме на оптимизиране на разходите, където е възможно, както и на автоматизация. Но когато се появи възможност, която ще се отрази положително на ръста на компанията, смятам, че си струва да се предприеме добре обмислен и преценен риск.

Какво е мястото на тези сделки в стратегията Ви за развитие?
За някои конкретни пазари или сегменти навлизането чрез придобиване е много подходящо. Но като цяло компанията ни е стигнала дотук със собствени марки и усилия; придобиванията са съпътстващи, не ключови за растежа ни.

Планирате ли нови придобивания тази година?
В процес сме на проучване на възможности.

Вие сте най-големият производител на биопродукти и органични храни в България. Кой е най-големият Ви пазар? За кои страни основно изнасяте?
Най-голям дял от износа ни – над 40%, отива в немскоговорящите страни – Германия, Австрия и Швейцария. Други важни пазари за нас са Румъния, Бенелюкс и Скандинавските страни.

Как се отрази пандемията върху бизнеса Ви?
В началото имахме някои трудности, тъй като, когато въвеждаха локдауните, хората търсеха само базови храни и продукти от първа необходимост. Тогава имахме известен спад при търсенето на нашите продукти.
Това обаче отмина, хората отново започнаха да търсят вкусни, полезни и лесни за употреба храни. Също така поради Ковид хората започнаха да обръщат по-голямо внимание на това каква храна купуват и консумират, защото осъзнаха важността ѝ за здравето им и за имунната им система. Предпочитат и да платят малко повече, за да си купят наистина качествена храна; все по-малко са склонни да правят компромиси. Това повлия положително на нашия бизнес, защото ние произвеждаме именно чиста и качествена храна.
Доста наблегнахме и на удобството за клиентите ни и развихме нашия онлайн магазин, който направи продуктите ни леснодостъпни за всеки в Европа – сега само с няколко клика всеки може да поръча любимите си барчета или курабийки и те да бъдат доставени директно до дома му.

Колко служители имате в момента и планирате ли разрастване?
В момента имаме над 280 служители и постоянно разрастваме екипа си.

Как се създава успешна компания в България? Как Ви помогна опитът, който сте натрупали в Германия?
Успешна компания се създава, когато в нейната основа стои кауза, в която целият екип вярва. Опитът в Германия ми помогна да търся създаването на наистина качествен продукт, който носи ползи за клиентите, и да вярвам, че ако работим много усилено, и в България можем да създадем успешна компания.

Абонирайте се за седмичния бюлетин на Economy.bg